Sunday, March 1, 2009

pc upgrade!

meh aku nak citer ckit kt korg...
semlm bermula la hidup aku nie cam biase...
aku bgn awl...around kul 8 pg even tht is a holiday....
aku pun pelik cam mane aku ley bgn awl....
so pagi tu amat membosankan hinggala ucop(bkn name sebnr)bgn....
dye yg kebosann mengemas umah n bilik dye sampai bersih n pastu bru la cite nie menjadi menarik....
dye kate nak tukar stering kete dye...so aku juz tgk2 jer...kejap2 turun p tgk perkembang...pastu naik balik....
hampir 2 jam aku duk atas...ucop tak naik2 lagi....turun tgk...dye ader maslh tuk pasng stering tu...
aku dah kesian tgk dye...
tp nak wat cam mane..aku pun kurang pengalamn dlm kete nie...
tp akhirnyer berjaya gak dye pasng...tp yg asal la..coz yg baru tu tak muat ngan kete dye...
mane tak nyer nak pasng mitsubishi punye stering kat iswara dye..mane nak ngam...
hahahaha....(jgn marah ek usop)...
pastu takper la....aku msg mak aku kate nak pinjam around rm300 tuk upgrade com aku nie....
so telah mendapt green light dari dye....
aku pun per lagi p la beli....
aku ingat lagi kalu tak silap aku beli:
glaxsy Geforce Nvidia grafic card 512mb 128bit(gempak beb) ramDDR2 2 gig internat disk 160gig...
total sume RM450(percume speker sonic gear)
so aku pun balik tuk pasng bende alah nie...
aper yg terjadi sume barng yg aku beli tak ngam ngan mtherbord aku...
aku dah agak dah....
grfic card tuk motherbrd aku AGP version tp aku beli PCI version nyer...
ramDDR1 tp aku beli DDR2..mane nak boley..bangan tul....
sebnarnyer nie frst time aku nak beli2 nie...
saje nak cai pengalamn...pasnie aku dah tau mane nak beli...n aku dah balaja banyk bende semalam....
pastu nak p tukar...dah smpai kedai...resit lak tertinggal..
ape nak jadi la akn....aku ulang alik ke kedai tu ader la 4 kali kowt...
punyer la 10syn......
so pasjer tukar aku punye brg tu jadi la nie
zotac geforce 256mb grfic card DDR1 1 gig
internal yg sama....
tapikan tegah2 aku usya semlm....
yg aku tau DDR1 lagi mhal ngan ddR2...
nak hard disk sata lagi murh dari dari IDE...
sedangkan DDR2 n SATA adalah barng baru n lagi berkualiti...
org kedai tu ckp kat aku....kilang dah kurang produce bnde tu..
tp demand still tinggi....
camtu la cite nyer...
n skunk nie aku still tak ley nak gune lagi pc tu..
aku lum format lagi...nak format semlm cd os aku kt mmbr aku..lupe lak....
adoi..beli la aku ley strt gune com tu.....
uhuhuhuhuhuhu

perbezaan antara DDR1 n DDR2 yg ats tu DDR1

AGP Graphic card


SATA vs IDE(atas SATA) kelajuan sata tuk tranfer file lagi bagus dari IDE tp hakikt IDE lagi mahal pada SATA

No comments:

Boleh try usya2 post lain:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...