Friday, May 21, 2010

Everybody Draw Mohammed Day!

setelah membuat sedikit research...
baru aku tau kenapa semalam 20.5.2010 adalah hari memboikot facebook....
anda tahukah kenapa hari itu facebook diboikot?
ini isunya:
20.5.2010 (semalam) adalah hari "Everybody Draw Mohammed Day!". ini bermaksud semalam telah diadakan upacara melakar gambar Nabi Muhammad SAW. kenapa aku tahu akan event ini? rase menyesal tak buat research 2 hari lepas, coz aku malas nk ambik tahu pasal tu 2 hari lepas semalam pulak aku juz tgk reminder event yg aku joint tu...hari boikot facebook....

event ini telah mencetus pergaduhan besar di facebook di antara penganut islam dan bukan islam.
telah tertubuhnya group Everybody Draw Mohammed Day di facebook dan dlm group nie banyak penganut islam sendiri yg join untuk mengutuk keras perbuatan dan penyokong group ini.
mengikut sumber berita harian online sbanyak 41000 pengguna facebook menyokong dah sebanyk 56000 membantah....
facebook juga menyokong akan event ni dan ini membuatkan lebih ramai menganut islam naik berang akan tindakan facebook.
dan yg aku tau...ramai telah bersedia jihat untuk membantras bende nie(tak tau la kt m'sia ader yg berani jihat ke tak..huhu)




http://www.drawmohammed.com




laman web diatas adalah laman web rasmi pertubuhan group ini...tp telah di hack oleh penganut islam turki
aku amat salute hacker2 turki ini..kerana dengan bantuan mereka web site ini tidak dapat di buka smlm...dan mereka telah membuat sebaik yg mungkin untk membela nabi kita....


 Pakistan mengarahkan pembekal perkhidmatan internet menyekat Facebook kerana menggalakkan pengguna menyiarkan imej Nabi Muhammad 
Kemarahan disuarakan di Pakistan dan negara lain kerana Islam melarang penyiaran imej Nabi. Kerajaan Pakistan bertindak selepas sekumpulan peguam Muslim memperoleh arahan mahkamah supaya menyekat Facebook sehingga 31 Mei. 

Petang kelmarin, akses kepada laman berkenaan tidak menentu kerana pembekal perkhidmatan internet mula melaksanakan arahan itu. 
Di Karachi, kira-kira 2,000 pelajar mengadakan perhimpunan dan mendesak Facebook diharamkan kerana membenarkan karikatur nabi disiarkan. 

Berpuluh-puluh pelajar berhimpun di kawasan berhampiran sambil memegang papan tanda menggesa jihad terhadap penghina nabi. 

Beberapa negara lain seperti China sudah mengharamkan Facebook buat selama-lamanya


so apa tindakan anda?
sila beri komen...kerana aku dalam dilema..sama ada ingin mengdelete acc fb aku atau tidak...

2 comments:

iLLusion dinie said...

uit bob..
aq xphm la pasal event 20hb tu...
ape yg terjadi pas2

s said...

ape yg ko tak pahm?

Boleh try usya2 post lain:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...